“Wat de werkgever niet kent, dat neemt hij niet”

Een verbastering van: “Wat de boer niet kent, dat eet hij niet”.

Proeven is het beste recept voor inclusief succes.

Mijn man leest me de vaste menukaart voor van het restaurant dat we hebben gekozen na daar goede recensies van te hebben gelezen. In de vijf gerechten die we gaan krijgen, ken ik slechts zeven producten en drie ervan liggen bij ons thuis ook wel op het bord. De onbekendheid en bizarre combinaties zoals ‘Eikenbast-ijs met gort, stoof- en aardpeer’ als toetje.

Of dit smaakte, daar kom ik zo op terug. Laat me eerst toelichten waarom ik dit link aan arbeidsparticipatie.

Het lezen van een menukaart kun je vergelijken met een sollicitatiebrief waarin iemand aangeeft naast kwaliteiten ook beperkingen te hebben. Met alleen de brief of het menu in de hand ligt het aan je achtergrond en nieuwsgierigheidsgehalte of je de stap zet naar de tafel of het gesprek. Heb je een ruime keuze aan sollicitanten of restaurants, dan moeten er andere factoren zijn die je over de streep halen. Zoals bijzondere vaardigheden of in ons restaurantvoorbeeld de vele aanbevelingen.  Eenmaal aan tafel heerst er spanning; is dit echt een goede keus en wat staat je te wachten? Staat het gerecht op tafel, of is je kandidaat aangeschoven, dan heb je de gelegenheid om te kijken en ruiken aan dat onbekende. Je kunt een kandidaat observeren, laten vertellen waarom hij voor jou wil werken maar bovenal vragen naar zijn kwaliteiten en uitdagingen. Schrikt dit niet af, dan kun je overgaan tot proeven. Een ontdekkingstocht die je leert wat werkt in de praktijk en wat niet. En die je leert of je de goede keuze hebt gemaakt.

Dan vraag ik me af waarom we werkgevers zo vaak alleen het menu en de recensies geven. Daarom ontwikkelde ik een proeverij die werkgevers en zelfs hele organisaties in een casus laat proeven aan samenwerken met collega´s met een arbeidsbeperking. Vergelijk het met het plakje kaas bij de kaasboer dat je vertelt van welke soort je een onsje meeneemt om het thuis op brood uit te proberen. En soms, soms is die eerste boterham even wennen; bevalt dat kruidje nu wel of niet. Een enkele keer kies je de volgende keer voor een andere smaak. Maar deze week ervaarde ik zelf nog hoe snel iets went. Mijn collega maakte een opmerking over het plegen van een telefoontje in combinatie met haar stem. Waarop het bij mij lang duurde voordat ik me herinnerde hoe ook ik daar in het begin aan moest wennen. Maar dat me dit nu niet meer opvalt dat ze zo hees praat. Net als dat bijzondere dessert, dat een heerlijke combinatie bleek te zijn. Proef, ontdek en ervaar dus hoe mensen die niet op een standaard menu te vinden zijn jouw organisatie kunnen versterken.


Martine

Martine Baadenhuijsen (1982) studeerde communicatie- en informatiewetenschappen en volgde een opleiding tot mediator. Ze specialiseerde zich in communicatie en samenwerking rondom mensen met een beperking. Vanuit haar onderneming MB3 ondersteunt ze mensen met een beperking en hun sociale omgeving. Met All inclusive at work helpt ze organisaties bij het succesvol inzetten van arbeidsbeperkten.